Luxembourg refuses broadcast licence for Russia's RT German-language channel

Luxembourg has refused to grant a licence for Russian state-backed network RT to broadcast a German-language channel from the country, the authorities said.

"The Luxembourg Department of Media, Telecommunications and Digital Policy concluded that Luxembourg is not the competent jurisdiction for 'RT auf Deutsch' as the technical criteria are not met," the office of Luxembourg Prime Minister Xavier Bettel said in a statement sent Saturday.

"As the broadcaster has an office in Germany and a significant part of the workforce involved in the pursuit of the audiovisual media service activity operates in Germany, 'RT auf Deutsch' is deemed to be under the jurisdiction of the Federal Republic of Germany."

Kremlin-controlled RT, formerly known as Russia Today, applied for the satellite broadcasting licence in Luxembourg in June to circumvent German regulations blocking licences for state-owned foreign media.

"The Luxembourg government had a certain latitude to refuse the notification. It decided that it was not territorially competent given that all of RT's resources are in Berlin," Thierry Hoscheit, president of the Grand Duchy's independent audiovisual authority, told AFP.

Follow EU Today on Social media:

EUToday Correspondents

EUToday Correspondents

Our team of independent correspondents, based across Europe and beyond, are at the centre of geopolitical dynamics. We are united by our commitment to free and unbiased journalism, and our devotion to the concept of true and unfettered democracy. We take our job very seriously!

Related posts